Viktigt att vara en del av familjen och värderingarna

När Jeanette Tretten fick erbjudandet om att ta över som VD för Econova såg hon stora utmaningar. En av dessa var att våga lita på sin egen kunskap och intuition, istället för att göra vad andra förväntade sig av henne. Som tredje generation i familjeföretaget var ansvaret stort och Jeanette hade vid tiden för erbjudandet inga tidigare erfarenheter av att arbeta som VD.

Christoffer, Lennart och Jeanette

ATT JUST JEANETTE BLEV tillfrågad om att ta över som VD på Econova, som arbetar med att nyttiggöra restprodukter från skogsindustrin, berodde på flera saker.

– Jag förstod hur viktigt det var att jag var en i familjen, och bar på familjens värderingar och gedigna kunskap om just Econova. Det fanns flera andra, erfarna kandidater till posten, men ingen som kunde mäta sig med kompetensen hos en VD som kom inifrån.

Relationen med familjeföretaget går långt tillbaka och beskrivs av Jeanette som nära redan från start.

– Under min uppväxt bodde vi granne med farmor och farfar. Jag sprang ut och in från kontoret som barn. Min bror och jag åkte på bilsemester med våra föräldrar, och besökte små byar i Frankrike och Tyskland. Samtidigt gjorde vi utflykter för att se till våra skogsmaskiner.

– Mina egna barn introduceras för verksamheten redan nu, vid 12 och 14 års ålder. Vi kan gå runt i butikerna och titta hur våra varor är placerade och hur det går med försäljningen. Under en semester i USA besökte vi trädgårdsbutiker för att se hur de arbetade. Jag tror inte på tvång, men på att ett naturligt intresse kan växa fram och vara en drivkraft som behövs för att arbeta i företaget i framtiden.

”Mina egna barn introduceras för verksamheten redan nu, vid 12 och 14 års ålder. Vi kan gå runt i butikerna och titta hur våra varor är placerade och hur det går med försäljningen. Under en semester i USA besökte vi trädgårdsbutiker för att se hur de arbetade.”

FARFAR VAR EN RIKTIG ENTREPRENÖR

Redan 1959 startades Econovas verksamhet av Jeanettes farmor och farfar, Kerstin och Bengt Andersson. Entreprenören Bengt valde att satsa helhjärtat på sitt företag, som byggde vägar för skogsmaskiner. Den lilla firman växte snabbt och Bengt såg hela tiden möjligheter för nya affärsverksamheter. Till exempel uppmärksammade Bengt att det växte bra vid gamla barkningsplatser.

Som ung tog Jeanettes pappa Göran kontakt med Lantbruksuniversitetet i Uppsala för att få stöd för teorin om barkningsplatser. Gensvaret blev stort och de trodde på Bengts idé om att börja kompostera bark för jordtillverkning.

– Jordtillverkningen är en stor del av verksamheten än idag, och på anläggningen i Norrköping produceras alla de jordpåsar som säljs i livsmedelsbutiker och i trädgårdsbutiker.

SVÅRA TIDER GER TID FÖR TRÄDGÅRDEN

När vi pratar är Sverige mitt uppe i coronapandemin.

– Pandemin till trots har vi har en bra säsong, många ägnar tid åt sin trädgård och våren kom tidigt i år, så vi har inte märkt någon avmattning, tvärtom. Den största skräcken är dock att de anställda i produktionen ska bli sjuka.

Kriser och utmaningar är dock inget som avskräcker Jeanette.

– Första jobbet jag fick som ung och ny på Econova var att stänga ett kontor i Stockholm. Det var min första svårare arbetsuppgift. Sen dess har jag arbetat med många kriser.

– Bland annat var vi med i Uppdrag Granskning under min tid som kommunikationschef på Holmen Skog. Det tog väl ungefär ett halvår att ta sig igenom den krisen. Numera går jag igång på utmaningar och kriser, skrattar Jeanette.

Under åren på Holmen Skog satt Jeanette med i styrelsen på Econova och i moderbolaget Familjen A Invest. Med tiden blev det alltmer lockande att engagera sig i bolaget.

– Jag kände att det fanns utmaningar på områden som jag var stark på, och i samma veva sa den externa VD:n upp sig. Vår externa styrelseordförande frågade om jag ville ta över, och för mig kändes det viktigt att det inte var någon ur familjen som ställde frågan. Det var avgörande.



STÖD BLAND MEDARBETARNA

I efterhand känner Jeanette att det var ett vågat beslut att tillträda som VD.

– Verksamheten var turbulent och det var en lång och kall vinter som följdes av en rekordhet vår och sommar. Det var också bevattningsförbud, vilket gjorde att det blev kris för vår bransch. Hela organisationen var stressad, så visst var det modigt av familjen att lämna över till mig just då.

Trots förutsättningarna fick Jeanette ett enormt stöd från medarbetarna.
– ”Vad skönt att det är en i familjen som tar över” var reaktionerna från många anställda. Econova är starkt präglat av familjen Andersson och vi hade inte förstått hur viktigt det var med familjens närvaro. Då kände jag ett starkt stöd och såg fram emot utmaningen.

Lennart Andersson, Jeanettes farbror, är VD för moderbolaget Familjen A Invest. Även han ser att de underskattat hur viktig familjens närvaro är.

– Det var större skillnad för personalen än vad vi förstått. Det fanns en uppriktig glädje i att familjen tog över. Jag tror det bottnar i en känsla av trygghet, i igenkänningen av familjens värderingar och förhållningssätt. Vi har en kultur som de anställda tycker om, berättar Lennart.

– Jeanette har samma grundvärderingar men har fått stort eget utrymme att sätta sin prägel. Det var vår målsättning. Att leda handlar trots allt om ömsesidigt förtroende. Det är det som räknas.

Lennarts son Christoffer arbetar på Econova Recycling och upplevde samma positiva förändring i organisationen.

– Vi har en stor andel medarbetare som jobbat i många år. När vi anställde en extern VD och försökte professionalisera verksamheten var det något genuint som gick förlorat.

– Vi har en autenticitet och ett engagemang som jag upplever har smittat av sig i organisationen, men det är först i vår tredje generation vi har kunnat definiera känslan. Det är lätt att prata långsiktighet men leva långsiktighet är något annat, och det tycker jag att vi gör nu med familjens närvaro. Det gäller att hitta balansen mellan familjärt och professionellt, menar Christoffer.


VIKTIGT MED EXTERN MODERATOR

När det gäller generationsskiftet har familjen arbetat tillsammans sen ett par år tillbaka.

– Vi gick ägarutbildningen tillsammans och fick jättebra verktyg att arbeta med. Där fick vi också insikter och erfarenheter från andra familjer om vilka frågor de tampas med. Det viktigaste var att ha en extern moderator i dessa samtal.

– FBN är helt unika i sin kunskap om hur vi ska jobba som ett familjeägt bolag, säger Jeanette.

– Men att göra ett generationsskifte tar mycket längre tid än de trott, menar Lennart, och fortsätter:

– Alla inblandade måste vara ärliga mot sig själva. Att säga att man är prestigelös är enkelt, men att vara det när det väl kommer till kritan är svårt. Det är inte självklart att kunna backa i verkligheten. Ett exempel är att inte längre vara självskriven i alla sammanhang. Det kan vara svårt att acceptera, men om man inte släpper taget kan man inte heller förvänta sig att nästa generation ska ta över.

– Generationsskifte är jobbigt och påfrestande för alla parter. När det gäller den avgående generationen så är det ”se men inte röra” som gäller. Lika roligt som det är att se den nya generationen ta över, lika smärtsamt är det att lägga ifrån sig jobbet. Den yngre generationen måste förstå att det som väntar är ett tufft jobb med oroliga nätter och dålig sömn i början. Själv jobbar jag med den svåra uppgiften att inte lägga mig i, skrattar Lennart.

PLANERING FÖR GENERATION FYRA

Idag arbetar alla i generation tre i företaget, men i olika operativa roller.

– Man måste ha en struktur för att jobba med ägandet, där alla är delaktiga. Vi har gemensamma luncher i generation tre varje månad. Utöver det träffas vi familjevis.

– När det gäller generation fyra håller vi på att diskutera vad som är en lämplig ålder för att börja delta. Pappa och Göran har gjort ett gediget arbete de senaste åren och låtit oss i generation tre växa in i uppgiften. Att Jeanette gick in som VD var ett stort och tydligt steg i generationsskiftet, menar Christoffer.

– Jag är personligen väldigt stolt över vad tidigare generationer har skapat. Vi betyder mycket för många människor och har ett stort ansvar för många familjer. Då är det viktigt med långsiktighet och framförhållning.

– Mitt tips är att prata om de svåra frågorna när det går bra för familjen och företaget. Och vad gäller generationsskifte – att lämna ifrån sig sitt livsverk och sin identitet som företagare är lättare sagt än gjort, avslutar Christoffer.


Scroll to Top