Om familjeföretag

Om familjeföretag

I familjeföretag samspelar och överlappar tre olika system – familjen, företagandet och ägandet. Detta skiljer familjers företagande från andra ägarformer. Familjeföretags ägarlogik är annorlunda eftersom ägandet är personligt och direkt vilket även gör det synligt, aktivt och uthålligt.

Familjeföretagen har ofta en mindre skara ägare med starka känslomässiga band till företaget. Man har ett långt tidsperspektiv med fokus på generationer istället för kvartal. Ofta har företagen en lägre skuldsättningsgrad och samarbete över flera generationer. Ägarna är ofta mer operativa i yngre bolag medan äldre familjeföretag tenderar att kontrolleras genom arbetet i styrelsen som aktiva ägare. Ägarna har i allra högsta grad ett personligt ansvar för det som företaget gör och står för eftersom de ofta personligen är tätt förknippade med företaget. Det gör att beslutsfattandet tenderar att se lite annorlunda ut mot andra bolag.

Samspelet och överlappningen mellan de tre systemen, företaget, familjen och ägandet, skapar komplexitet i styrningen som inte finns i andra ägarformer. Det finns ofta en utmaning att skilja operativa frågor från ägarfrågor och familjefrågor från ägarfrågor. Familjemedlemmar tenderar att ha olika perspektiv på tillexempel utdelning och tillväxt baserat på individernas egna roller och förhållande till företaget. En familjemedlem kan se utdelningen som en möjlighet att köpa ett hus, en annan ägare ser den som en möjlighet till eget företagande och en tredje operativ ägare som en försakad investering.

Ett annat viktigt särdrag är att beslut som fattas i familjen ofta påverkar företaget och tvärtom. Kopplingen mellan familjen och företaget och dess ömsesidiga förhållande kan leda till både konkurrensfördelar och konkurrensnackdelar. Det är det som är kärnan i familjeägarlogik och är en av grundpelarna inom FBN:s utbildningar. Om man hanterar kopplingen mellan familjen, ägandet och företaget rätt, visar forskning att företagen överlever längre och är mer lönsammare över tid. Dock så är det inte alltid lätt att få en familjs logik att passa på ett företags logik.

Familjeföretag är annorlunda

Hos ägarfamiljer finns en naturligt inbyggd långsiktighet i företagandet. Enade familjer som tänker i generationer och inte i kvartal ger tydliga ägare som skapar och utvecklar livskraftiga företag.

Genom att lyfta förslag, statistik och forskning driver vi de frågor som är viktiga för våra medlemmar. Vi bidrar med vår expertis, teoretisk som praktisk, till utveckling, samsyn och livskraft i familjeföretag.

Familjeföretag är

  • ryggraden i näringslivet
  • bidrar med hundratusentals arbetstillfällen
  • är långsiktiga och ansvarstagande ägare
  • verkar i stora och små orter
  • är centrala för Sveriges välfärd och framtid

Läs mer om familjeföretagens roll i Sverige

Familjer tänker i generationer, inte kvartal

Det finns inga typiska ägarfamiljer. De kan vara stora eller små, i olika former – bolag, koncerner eller stiftelser. De kan vara i första, andra, tredje eller åttonde generationen. Olika faser och ägardynamik har olika utmaningar och möjligheter. 

Skillnader till trots, så återkommer samma frågor i familjers företagande – frågor som kretsar kring familjen, företagandet och ägandet. Här bidrar Family Business Network, som en opartisk aktör med helhetsperspektiv och kunskap baserad både i akademin och decennier av direkt involvering i ägarprocesser i 100-tals svenska bolag.

Vi stöttar familjers ägarstyrning genom att etablera processer för det dagliga arbetet som ägare liksom i deras strävan efter utveckling, stolthet och förkovran från en generation till nästa. Vi har fokus på att skapa gemensamma ägarstrategier kring ägarnas viljor, mål och utveckling. Hos oss finns en trygg, bekväm och samtidigt utmanande mötesplats för erfarenhetsutbyte med andra i samma situation.

Vi har även stort fokus på nästa generation och behovet för dem att hitta sina roller och på så sätt ge förutsättningar för att lyckas skapa framgångsrika generationsskiften.

Familjeföretag utgör…

50–70 % av alla Sveriges företag

ca 20-30 % av hela Sveriges BNP

ca 50 % av det privata näringslivets BNP

ca 30 % av alla anställda i Sverige

Medlemsartiklar