I det fria ordets tjänst

samhälle
Victoria Svanberg
En tradition av fri press och oberoende ägarskap
Tidningen NWT, som gavs ut första gången 1836, föddes ur en tid då många landsortstidningar startades av boktryckare som ville utnyttja överkapaciteten i sina verksamheter. De tidiga upplagorna innehöll huvudsakligen notiser och kungörelser, tillsammans med annonser som genererade inkomster för boktryckaren.
Under 1800-talet utvecklades tidningarna och började få en politisk identitet i takt med att läskunnigheten ökade och fler engagerade sig i samhällsfrågor.

Familjen Ander kom in i NWT-koncernen 1914 när Ernst och Anna Ander tog över bolaget. Ernst, som från början arbetade på tidningen, ökade sitt ägande gradvis genom att acceptera aktier istället för lön, vilket till slut ledde till att paret kunde överta verksamheten för endast en krona. För Ernst var det avgörande att NWT skulle vara en fri och stark press, obunden av privata intressen. Hans son Gustaf delade denna övertygelse, och principen fortsätter än idag att vägleda familjens arbete.
– En fri press är en stark press. Det är något min morfars far och morfar ofta återkom till, och det är fortfarande en ledstjärna för oss. För vår familj har det alltid varit viktigt att tidningarna ska stå obundna och självständiga och det kräver en stark ekonomi för att säkra den friheten, säger Victoria.
Ägarskap med respekt för redaktionens självständighet
Victoria betonar vikten av att hålla en tydlig gräns mellan ägarrollen och det redaktionella arbetet.
– Vi ger ut seriösa medier och det innebär att ansvarig utgivare är ansvarig för det som skrivs i våra tidningar. Som ägare har vi inget inflytande över de redaktionella besluten. Vår roll är att stötta och skapa de bästa förutsättningarna för verksamheten, inte att påverka innehållet, säger hon.
NWT Gruppen befinner sig nu i en expansionsfas där verksamheten breddas för att trygga framtiden. De söker aktivt efter nya verksamheter och bolag att investera i. Förutom medieverksamheten investerar koncernen också i fastigheter och andra branscher, en strategi som Victoria ser som nödvändig i en tid av intensifierad konkurrens från internationella aktörer och en pågående övergång från papper till digitala kanaler.
– Vi har nyligen bidragit med 100 miljoner kronor från moderbolaget till mediebolaget för att möta den krävande omställningen. Men på sikt måste våra mediehus stå på egna ben. Det behöver finnas tillräckligt många läsare och annonsörer för att säkerställa långsiktig hållbarhet, förklarar Victoria.
Att bära samhällets värderingar
Att NWT Gruppen bär ett viktigt demokratiskt ansvar är en central del av familjens långsiktiga ägarperspektiv, vilket Victoria beskriver som ”evighetens tidsperspektiv”.
– Vi måste alltid känna att vi är den bästa ägarformen för våra mediehus och kunna utveckla dem på bästa sätt för att garantera en långsiktighet. Vi ser framåt att vi kommer behöva samarbeta mer, både med branschkollegor och med andra verksamheter som delar våra värderingar, säger Victoria.
Med blicken mot framtiden ser Victoria vikten av att kommande generationer får rätt stöd och kunskap för att fortsätta bära ansvaret för koncernen. Med en allt större verksamhet blir det avgörande att professionalisera ägarrollen och se till att de bästa personerna är på plats för att utveckla bolaget.
– Vår uppgift som ägare är att vara goda förvaltare av bolaget och att säkerställa att vi har rätt kompetens i alla led. Vi kommer alltid att vara delaktiga som familj, även om det kanske blir mindre operativt i framtiden, avslutar Victoria.
Trine Must

Trine är styrelseordförande i bokkoncernen Gyldendal ASA. Via familjebolaget Must AS, där hon och hennes bror äger hälften var, är hon också huvudägare i Gyldendal ASA. Must AS är också delägare i DN Media Group och Polaris Media och har i övrigt stora ägarintresser i norsk industri. Must AS, grundat av hennes far 1968, har sedan starten haft en stark koppling till demokratins grundpelare i form av fria och oberoende medier och förlag.
Trine växte upp i en miljö där syftet med ägandeskap diskuterades vid köksbordet.
– Pappa startade en investmentbank när jag var liten i början på 70-talet. Han hade investerat i aktier i många år innan dess baserat i ett intresse för att vara med att bygga bolag. Familjebolaget Must AS har nu funnits i över 50 år och hans mantra har alltid varit långsiktigt, aktivt och ansvarigt ägande, berättar Trine. I våra centrala ägandepositioner har vi aldrig sålt en aktie.
Trine betonar att ägande inom medier och förlag inte handlar om största möjliga avkastning, utan också om att ta ett samhällsansvar.
– Pappa hade ett stort intresse för medier och förlag. Han ansåg att välfungerande medier är nödvändiga för en välfungerande demokrati. Den övertygelsen delar min bror och jag. Vi ser vårt engagemang inom medier som ett uttryck för en viktig del av vårt samhällsengagemang, säger hon.
Ett ägarskap med tydliga gränser
För Trine och hennes familj är det viktigt att balansera sin roll som ägare med respekt för företaget och den redaktionella frihet.
– Som ägare blandar vi oss aldrig i redaktionella beslut. Det är heligt. Vår roll är att stötta och skapa bästa möjliga förutsättningar för verksamheten, inte att påverka innehållet. Som ägare önskar vi att företaget har etiska ramverk som också implementeras i verksamheten. Det är också viktigt att rollfördelningen är tydlig mellan ägare, styrelse och ledning. Annars riskerar man att skapa oförutsägbarhet och otydlighet, inom företaget, förklarar hon.
Denna vikt vid tydlig rollförståelse har varit en del av Trines liv sedan barndomen, något som formades av de många diskussionerna inom familjen.
– Samtalen runt köksbordet har präglat min förståelse för ägarskap och det är något vi ofta diskuterar, berättar hon.

Gyldendalhuset, där bokkoncernen Gyldendal håller hus. Det är ritat av den norska arkitekten Sverre Fehn och stod klart 2007.
Litteraturens och berättelsens kraft
Med ett stort intresse för litteratur och kommunikation ser Trine på sitt arbete inom förlags- och tidningsvärlden som både viktigt och meningsfullt. Hon lyfter fram den avgörande betydelsen av läsförståelse och förmågan att uttrycka sig, inte minst i dagens digitaliserade värld där konkurrensen om människors tid är hård.
– Vad ska man lägga sin tid på? Digitaliseringen har gjort att vi lever i en global värld med ett enormt utbud, men som tur är står berättelsen fortfarande starkt. Människor önskar fortfarande ta del av en bra berättelse, säger hon.
En bokkoncern menar Trine inte bara skall ses som en affärsverksamhet, utan ett sätt att bidra till samhällets utveckling och bevarande av demokratin. Det är också ett familjearv som bygger på en gemensam värdegrund, trots generationsskillnader.
– I vår familj finns skillnader mellan generationerna, men vi delar en gemensam värdegrund. Vi samtalar ofta om hur man är en god ägare. Vårt ägande i förlag och medier går bortom rena ekonomiska intressen, det är en viktig del av vårtsamhällsengagemang.
Framtidens utmaningar
När Trine blickar framåt ser hon att utmaningarna för förlagsbranschen och medierna kommer att handla mycket om att fortsätta vinna kampen om människors tid och uppmärksamhet, men lika viktigt i en värld av fake news är att bevara integritet, läsarens förtroende och det reaktionella oberoendet. Det är viktiga förutsätningar för att ha välfungerande demokratiska samhällen.
– Att vara ägare av förlag och medier innebär ett stort ansvar, avslutar Trine.
Med en fot i familjens traditioner och den andra i en snabbt föränderlig värld, fortsätter Trine att föra facklan vidare.

