I det fria ordets tjänst
Victoria Svanberg En tradition av fri press och oberoende ägarskap Tidningen NWT, som gavs ut första gången 1836, föddes ur en tid då många landsortstidningar startades av boktryckare…
Victoria Svanberg En tradition av fri press och oberoende ägarskap Tidningen NWT, som gavs ut första gången 1836, föddes ur en tid då många landsortstidningar startades av boktryckare…
Nordiska familjeföretag förenar ofta historiska värderingar med
en tydlig framtidsvision. I detta nummer möter vi norska Lulla, finska Lauri och svenska Alice – tre generationer som med en stark framtidstro förvaltar och utvecklar sina respektive familjeföretag. Med en djup kärlek till sina rötter och en långsiktig syn på samhällsansvar strävar de efter att skapa hållbara och meningsfulla miljöer som kan leva vidare genom kommande generationer
Ledare i familjeföretag brottas med samma frågor som vilken vd som helst, men sitter dessutom ofta på fler stolar samtidigt. Ett externt bollplank kan göra det lättare att…
Sedan 1782 har Baroniet Adelswärd förvaltat och brukat mark i Åtvidabergs och Kinda kommuner, med Adelsnäs som nav. I över tio generationer har familjen Adelswärd byggt upp och vårdat en
av Sveriges största privata egendomar där skogen alltid har varit kärnan i verksamheten. Först som energikälla för kopparproduktion, idag som produktionsskog och källa till biologisk mångfald och upplevelser. Idag utgör skogen 90 procent av företagets tillgångar och för familjen är den mycket mer än en ekonomisk resurs – den är en levande del av deras historia, kultur och framtid.
Hon har ägnat ett yrkesliv åt att förhindra att familjeföretag går under i uppslitande släktbråk. Annelie Karlssons råd till dynastierna är både simpelt – och svårt.
Fem decennier har passerat sedan Peter Wållberg startade BIM Kemi 1973 i Göteborg. Idag levererar företaget special- och nischkemikalier till massa- och pappersindustrin och har produktion i fem länder, flera försäljningsbolag i Europa samt agenter och distributörer runt om i världen. I Stenkullen strax utanför Göteborg finns huvudkontor och tre fabriker.
– Det finns goda förutsättningar för att BIM förblir ett familjeföretag. Bolaget har överlevt på egen hand utan att bli uppköpt. Nu har vi två syskon i andra generationen som är aktiva ägare och fyra killar i tredje generationen som visar intresse för företaget, säger Peter.
– Farfar var väldigt familjekär och fick uppleva att vi barnbarn kom in i företaget. Alla vi kusiner, våra kompisar och många handbollsspelare har jobbat här på somrarna. Det har varit plast och handboll som gällt för oss, skrattar kusinerna i generation 3 på Polykemi i Ystad.
Hur hanterar de nordiska familjeföretagen risker i tider av kris, inflation och energikris? Hur tänker och resonerar man om ansvar, oro och familjernas historiska perspektiv? I en samsändning…
Paulig är en av de stora svenska familjerna i Finland och deras företag är välkänt för den breda allmänheten.
Det senaste året har det blivit allt tydligare hur viktigt det är, för att inte säga avgörande, vem som äger företag och naturtillgångar. Ägarnas drivkrafter, målsättningar och värderingar…
I dessa dagar där det fokuseras mycket på den stigande inflationen, räntorna och det fruktansvärda krig som Ryssland bedriver i Ukraina, kommer det glädjande nyheter från Institutet för…
Familjeföretaget J.A. Göthes grundades år 1861 och har överlevt sju pandemier och två världskrig. Men genom åren är det framför allt interna konflikter och hårt arbete som skakat företaget.
– Familjeföretag har försvunnit då man inte hittar någon i nästa generation som vill ta över, säger Håkan Östlund, vd och sjätte generation J.A. Göthes.
Idag är företaget en stabil verksamhet och nästa generation står på tur.
Fernando Di Luca anlände till Sverige på sin Lambretta sommaren -61 och blev några år senare först med att introducera svenskarna för olivolja. Idag har andra generationen tagit över familjeföretaget, som vuxit till en koncern. – Gemenskapen, glädjen och passionen för maten förenar familjen. Jag tycker att det är en stor förmån att få göra något som vi tycker är hundra procent bra, säger Gabriella Di Luca, ägare inom Gruppo Di Luca-koncernen.
Liljedahl Group består av ett 80-tal hel- och delägda bolag och är en av Sveriges största familjekoncerner. Men målet har aldrig varit att tjäna privata pengar, utan samhällsansvar, hållbara affärsmodeller och att verka i generationer.
– Drivkraften ligger i att ta bolagen framåt och förvalta dem på ett bra sätt, säger grundaren Bengt Liljedahl.
Experter på ägande: Krislägen ställer annars bortglömda frågor om andra staters inflytande. Ryska intressen i Sverige behöver kartläggas. Vindkraften ägs av utländska investerare. Bolaget som driver Stockholms tunnelbana…
I tredje generationen Väderstad AB är alla involverade. Några jobbar aktivt på företaget, andra inte. Men gemensamt är att alla är engagerade.
– Det viktiga med vårt företag är att vi behåller familjekänslan, det ska vara ett Väderstad över hela jorden, menar Rebecca Stark.
Allt började med en byasåg för snart 100 år sedan, i den lilla byn Kallfors sydväst om Piteå i Norrbotten. Idag är familjeföretaget Sveriges ledande företag inom industriell produktion av flerbostadshus.
EAB är ett familjeägt företag beläget i Smålandsstenar. Där finns konstruktion, produktion och utveckling samlat under eget tak. Idag säljs bolagets lagerinredningar, portar och stålbyggnader över hela världen. Här får vi följa utvecklingen från starten på 50-talet fram till dagens ägare, generation 2,5.
Salinitys historia börjar med sjökapten Olof August Hanson som skeppade salt mellan England, Tyskland och Göteborg på den tremastade barken Skatan. Idag, nästan 200 år senare, är det fjärde generationens tur att föra arvet vidare.
Familjen var med i den första årskullen som gick FBNs ägarutbildning i Sverige. De hade, enligt egen utsago, förmodligen inte varit ett familjeföretag idag om de inte hade deltagit i den där utbildningen i Sigtuna för 21 år sedan. Idag är Einar Mattsson Stockholms Stads största privata ägare av hyresbostäder.
”Vi har den här klenoden till låns och känner oss alla som stolta ägare.” Så säger Peter Joon, VD och ägare i 6:e generationen till knäckebrödsbageriet Leksandbröd.
När Jeanette Tretten fick erbjudandet om att ta över som VD för Econova såg hon stora utmaningar. En av dessa var att våga lita på sin egen kunskap och intuition, istället för att göra vad andra förväntade sig av henne. Som tredje generation i familjeföretaget var ansvaret stort och Jeanette hade vid tiden för erbjudandet inga tidigare erfarenheter av att arbeta som VD.
Med över trehundra år som dryckestillverkare har familje- företaget Spendrups en gedigen historia att luta sig emot. – Just vår historia, med en familj som arbetar i företaget och som bär namnet är en styrka, säger Ulf Spendrup.
För tre år sedan stod Gunnila Blomberg helt plötsligt som ensam ägare till företaget Eleiko med 100 anställda. Hennes man Lennart hade hastigt och oväntat gått bort i en hjärtinfarkt.
Kathrine Löfberg, styrelseordförande och ägare i fjärde generationen i Löfbergs i Karlstad, pratar ofta och gärna om vikten av det långsiktiga och ansvarsfulla ägandet och hur situationen ser ut i deras familjeföretag.